Crăciun, copilărie şi emoţie

Acum nouă ani, Crăciunul avea alt înţeles pentru mine. Mirosul puternic de brad, Moşu`, bunătăţile care te atrăgeau în bucătărie, seara de Ajun, când câţiva pici cu nasul roşu şi îngheţat cântau frumoase colinde, fac parte din copilăria mea. Aşa vreau să îmi amintesc aceste momente: neatinse de microbul adolescenţei.

Pe parcursul anilor mi-am modificat viziunea asupra acestei perioade. Privesc totul ca nişte instrucţiuni de instalare a unui program – o rutină plictisitoare. Curăţenia de iarnă, furatul bomboanelor de sub brad, mâncatul cremei pentru prăjituri ( deşi era interzis ) nu îmi mai dau aceeaşi emoţie din copilărie. Acum mi se par banale. Înainte mă uitam uimită cum din cuptor ies preparatele preferate. În prezent, stau liniştită în faţa computerului, în timp ce acolo, în bucătărie, magia îşi pune amprenta asupra gastronomiei. Pe Moşu` nu îl mai aşteaptă nimeni; asta de când am aflat că nu există. S-a întâmplat demult, pe când aveam doar, hmm, 10 ani? Am considerat că a fost un pas spre adolescenţă, mi-am şters lacrimile şi am continuat să cresc. Colindele sunt atât de clişeice… în fiecare an aceleaşi. Puse pe repeat şi eventual un playback. Însă momentul când o fetiţă îşi foloseşte ultima răsuflare pentru a îţi spune “Sărbători fericite”, e de nepreţuit. M-am întrebat mereu ce reprezintă globurile din brad, dar nu am găsit un răspuns. Am învăţat cuminte că în Ajun sau înainte, se decorează coniferul, iar la final se aprind beculeţele multicolore. Ultimul pas e steluţa din vârf, iar apoi, bucuroasă că s-a terminat ritualul, întorc ultima pagină a unei cărţi.

De ce nu mai pot privi Crăciunul cum o făceam în copilărie? De ce trebuie ca odată cu înaintarea în vârstă să vedem totul ca o serie de obligaţii? Dacă am avea şansa ca în pragul sărbătorilor să ne schimbăm sufletul cu a  unui copil, câţi dintre noi ar face-o?

Lasă un răspuns

